Espanjan auringon alla & grachten in Amsterdam!


Viimeisen kuukauden sisällä on tullut reissattua ihan reippaasti. Helmikuussa otettiin suunnaksi Espanja ja vielä tarkemmin Kataloniassa sijaitseva Figueresin pikkukaupunki, jonne meidät vei opintoihin sisältyvä Erasmuksen kautta tehtävä työharjoittelu. Reissun aikana käytiin myös Barcelonassa, Gironassa ja Rosesissa, eli nähtiin vähän muitakin kaupunkeja.

Täällä siis viimeisen, eli kuudennen (ja/tai seitsemännen) vuoden opiskelijat suorittavat yleensä 14 päivän stagen (työssäoppiminen), riippuen siis omasta ”richting”istä (eli opintosuunnasta..?). Mun richting on tosiaan secretariaat-talen, ja mie suoritin oman stagen eräässä hotellissa Figueresissa. Se oli kyllä ihan huippupaikka, ja sain tosi paljon kehuja vikana päivänä minun työkavereilta ja stagementorilta. Mulla oli kyllä parhaat ihmiset siellä ympärillä, että valittamista ei ollut! Ja omaksi yllätyksekseni sain kans hotellin omistajilta rannekellon lahjaksi(!) kiitoksena niistä kahdesta viikosta. Ja pliis, ei mitään vitsejä ”siitä vinkkiä että kannattaisi olla ajoissa höhöhö”, oon kuullut nää jutut jo moneen kertaan, monella eri kielellä. Thanks.

Espanjan reissu oli ihan huippu, ja jos tätä lukee joku, joka ei löytänyt tänne mun Instagramin kautta, niin sieltä voi käydä kattomassa kuvia reissusta. Mie en nyt oikein osaa tuosta mitään kertoa, arkipäivät 10-17 mie olin töissä ja iltasin vietettiin aikaa mun luokkalaisten kanssa erilaisten aktiviteettien parissa ja käytiin myös syömässä yhdessä. Tässä reissussa ihan mahtava juttu oli se, et Erasmus-projektina meidän ei tarvinnut kustantaa mitään itse! Olikohan kaksi taksimatkaa, mitkä tuli omasta pussista maksettua, mutta taisin sit kuitenki saada ne ”ruokarahoista” korvattua. Idea oli siis se, että saatiin tietty summa päivässä itsellemme, ja tää raha oli tarkoitettu ruokaan. Jos tätä rahaa ei kokonaan kuluttanut, niin sen sai sit pitää ja kuluttaa miten halusi. Meidän piti kuitenkin säilyttää kaikki kuitit, koska tullaan tekemään tästä budjetista vielä yks koulutyö myöhemmin.

Mun on pakko myöntää, et helmikuuta edeltävä ajanjakso koulussa ei ollut mulle (tai mun luokkakavereillekaan!) sitä helpointa aikaa. Koulujuttuja oli tosi paljon ja tulevaa reissua varten tietyt asiat oli aivan pakko suorittaa parhaimmalla mahdollisella tavalla. Mun luokkakaverit valmistuu tänä kesänä, joten työmäärä on ymmärrettävästi siitäkin johtuen aivan valtava. Mun oma ongelma oli ehkä se, etten osaa ottaa asioita rennosti, vaan jos multa odotetaan tietyn tehtävän tekoa, niin musta sit tuntuu et sen täytyy olla täydellinen, mikään muu ei kelpaa.

No siis, muistetaan nyt tähän väliin et puoli vuotta sitten mun hollanninkielentaito oli täysin 0.  Koulun alkaessa osasin just ja just kertoa oman nimeni, ja voin sanoa ettei mun hollanti ollut vielä joulunakaan mitenkään sujuvaa. Eikä se vieläkään oo lähelläkään mun tavoitetta.

Toisekseen, Belgian koulujärjestelmä on myös hirvittävän stressaava: uskallan sanoa sen nyt ääneen, oon kuitenkin täällä melkein 7 kuukautta asunut ja yli puoli vuotta koulussa ollut. En ehkä kehtaa suoranaisesti niitä kaikkia huonoja puolia listata, koska mun koulunkäynti on nyt helpottunut huomattavasti useista syistä johtuen, ja koulun kautta oon saanu paljon kivoja kokemuksia myös. Mut voin täysin luvata, et jälkikäteen tulee varmasti tekstiä kouluun liittyen.

Sit jotain mikä ei liity kouluun: YFU:n järjestämä retki Amsterdamiin! Kevätlomalla, eli viime viikolla, me suunnattiin Amsterdamiin kanssavaihtareitteni kanssa ja en voi kun kehua tota reissua. Tykkäsin kaupungista ihan älyttömästi, ja yks päivä vietettiin myös Rotterdamissa, mikä oli tosi kiva!! Meillä oli just sopivasti aktiviteetteja, nähtiin mm. Nemo Science Museum, Anne Frank Huis ja Rijksmuseum. Lisäksi oli vapaa-aikaa kierrellä kaupunkia ja olihan tuo nyt nätti! PS. Gracht on hollantia ja tarkoittaa kanaalia, joita tuolla Amsterdamissa riitti kyllä!

Näiden kahden reissun välissä oli tosiaan huimat kaksi päivää, eli olin aika väsyny tuolta Amsterdamista päästyäni. Viikonlopun lepääminen ei paljoa auttanut, vaan olin alkuviikosta kipeänäki. Nyt olo on jo parantunut huomattavasti ja olin koulussa eilen ja tänään normaalisti. Paluu normiarkeen on aina vähän hankalaa, eikä tämä ainakaan yhtään sen helpompaa ole, kun sunnuntai-maanantai-välisenä yönä on lähtö Prahaan. ”TAAS reissuun?” No niinpä!

Mie tiedostin kyllä et tää mun luokka on secretariaat-TALEN, mut en hoksannut et pelkästään jo tuo secretariaat-etuliite mahdollistaa tätä matkustamista. Maanantaiaamuna meillä lähtee siis lento joskus seitsemältä aamulla Charleroista, ja me mennään kahden koululuokan voimin viettämään laatuaikaa Prahaan. Siis melkein. Kolmena päivänä me mennään edustamaan meidän oefenfirmaa Prahan kansainväliseen trade fairiin ja jos joku ei nyt tiedä mikä juttu tämä on ja kiinnostais kuulla enemmänki, niin googlettakaa. Mie en tiiä.

Mut on meillä vähän aikaa nähhä kaupunkiaki ja mie ootan kyllä tätä reissua siitä syystä, että Prahasta olen kuullu paljon hyvää ja halusin sinne jo ennestään matkustaa. En tosin tienny että se hetki koittais jo näin nopeasti.

Mulle kuuluu nyt siis aivan hyvää. Koulu ei takkua enää niin paljoa, mitä jossakin vaiheessa. Juteltiin opettajan kanssa ja yritän itekki vaatia iteltäni vähemmän, ko vaihtovuoden tarkotus ei kuitenkaan ole stressata koulun takia jatkuvasti. Espanjan reissun myötä meän luokkaki tuntuu vielä enemmän omalta, ja mie olen saanu tosi hyviä kavereita koulusta. Hostperheen kanssa mennee myös oikein mukavasti, mie olen niin kiitollinen tästä. Aika tuntuu kuluvan ihan JÄRKYTTÄVÄN nopeasti, siis vielä nopeampaa ko mitä syksyllä tuntu.

Nyt mie kulutan aikaani ottaen selvää EU-politiikasta ja koitan päässäni priorisoida, et ketä ja mitä puoluetta äänestäis eduskuntavaaleissa parin viikon päästä. Havahduin näihin tuleviin vaaleihin EILEN, ja mun viestit äitille Suomeen oli sen mukaisia. Se, että täytin tänään 19 ei TODELLAKAAN tarkoita, et olisin jotenki vähemmän hukassa ko aiemmin. Nope. Mut onneksi Google oli kaveri ja selvisi, että Brysselissä Suomen suurlähetystössä voi äänestää ennakkoon. Sekä eduskuntavaaleissa, että europarlamenttivaaleissa. Ihanaa, ko saa vihdoinki äänestää!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

PAASVAKANTIE

(melkein) KUUKAUSI

LÄKSIÄISET, LÄHTÖ ja ensimmäiset päivät Belgiassa