Hakuprosessi


Mie sain varmistuksen vaihto-oppilasohjelmaan pääsystä heinäkuun lopulla, eli noin pari kuukautta sen jälkeen kun alustavan hakemuksen olin YFU:lle lähettänyt. Ennen hyväksyntää on haastattelu, joka mulla oli siis heinäkuussa. Yleensä tulevat vaihtarit haastatellaan kasvotusten, mutta minun omien sekä haastattelijan menojen takia minut haastateltiin Skypen kautta. Eikä haitannu yhtään! Se haastattelija oli tosi mukava, entinen YFU:n vaihto-oppilas, joka kertoi ensin itsestään ja omasta vaihtovuodesta ja kyseli sitten ihan peruskysymyksiä (miksi haluaa vaihtoon, muutamia hyviä ja huonoja puolia itsestä ym). Varsinaisen haastattelun jälkeen mulle annettiin joku 1-1,5h aikaa kirjoittaa kaksi kirjoitelmaa englanniksi. Toisessa täytyi perustella maavalintaa, ja toisessa täytyi kertoa jostain vaikeasta kokemuksesta, ja miten siitä selvisi. Nuo olisi saanut kirjoittaa myös kohdemaan kielellä, mutta mien alkanu siihen 😁

Olen tosi monta kertaa kuullut, että haastattelun jälkeen joutuu odottaa ainakin pari viikkoa ennen kuin järjestö ottaa yhteyttä. Mulla oli haastattelu 27. heinäkuuta joskus illalla, ja seuraavana päivänä joskus kahden maissa mulle laitettiin jo sähköpostissa onnittelut vaihto-oppilaspaikasta! Luulin, että joudun odottaa vähintääkin sen pari viikkoa. Jälkikäteen ajateltuna tuo riippuu varmaan kohdemaasta, en usko että Belgiaan on hirvittävä tunku vaihtareita 😂

Monesti kans törmää siihen, että vaihtarit on tosi terveitä enkä ole törmänny vielä yhteenkään vaihtariin, jolla olis joku krooninen sairaus, mikä sitte laitto minut itteniki epäilemään että hyväksytäänkö minua ollenkaan mukaan jatkuvan lääkityksen ym. takia. Mie kyllä kerroin aika tarkasti jo siinä ekassa hakemuksessa minun tilanteen ja lääkäri vahvisti terveystodistuksessa, että mie voin lähteä, niin vierähti melkeinpä kivi sydämeltä. 😁

Ajattelin kirjoittaa vähän hakupaketista ja sen sisällöstä. Ennen hakupakettia mulle tuli postissa, jossain viikossa tai parissa hyväksymispaketti, jossa oli sopimuksia ja vaihto-oppilasohjelman säännöt ym. Ne piti lähettää tiettyyn päivään mennessä YFU:n toimistolle Helsinkiin, jonka jälkeen mie olin virallisesti osa vaihto-oppilasohjelmaa. Tuon vahvistuksen kanssa samaan aikaan piti myös maksaa ensimmäinen maksu. Niissä papereissa luki kaikki tarvittava, mutta meillekki tuli kyllä kotona kysymyksiä joihin toimistolta vastattiin kyllä nopeasti! Aina olen saanut apua, kun on tarvinnut.

Tätä kirjoittaessani mun hakupaketti on jo melkein valmis. Lääkärikäynnit ynnä muut sujui tosi hyvin, arvosanalomakkeen täytin koululla ja oon jo monta viikkoa sitten kirjoitellut (moneen kertaan) omista harrastuksista, mielenkiinnonkohteista, perheestä ja omasta itsestä. Mun täytyisi enää ottaa kopiot passista ja todistuksista sekä ottaa tarvittavat kuvat musta itsestäni, perheestä ja kavereista. Ja kirje isäntäperheelle on vielä kirjoittamatta! Ja vanhempien (tai vanhemman) täytyy myös kirjoittaa kirje, jota mun äiti stressaa vähintään saman verran kun mie sitä omaa kirjettäni! Pitäisi vaan alkaa kirjoittaa, että saisi senkin pois alta ja pääsisi odotteluvaiheeseen.. Mun hakupaketti täytyy olla valmis 25.11., eli mulla on vielä kolme viikkoa aikaa tehdä nämä viimeiset jutut.

Jos vaihtovuosi kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti lähettää hakemus! Vaikkei olisikaan varma, päästääkö vanhemmat tai haluaa vielä itse miettiä, niin se hakemus tai edes hyväksyminen ohjelmaan ei vielä velvoita osallistumaan. Hakemuksen voi myös lähettää useammalle järjestölle, mutta itse laitoin vain YFU:lle. Moni on miettinyt kahden järjestön välillä, mutta kannattaa huomata, ettei esim. Rotareilla saa vastausta kuin vasta aika myöhään, jolloin muiden järjestöjen paikat ainakin suosituimpiin maihin on usein jo menneet! Mie olen ollu tähän mennessä tosi tyytyväinen YFU:n ja toivottavasti tulevaisuudessaki kaikki menee yhtä hyvin. 😊

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

(melkein) KUUKAUSI

PAASVAKANTIE

LÄKSIÄISET, LÄHTÖ ja ensimmäiset päivät Belgiassa